Christelijk Mensbeeld

Het christelijke mensbeeld wordt gevormd vanuit een geloof in een scheppende God. De mens en het leven worden door God tot bestaan geroepen. Daardoor krijgen de mens en het leven een oneindig grote waarde. Ze zijn zinvol. De waardering voor leven en mens komen naar voren in de persoon, het leven en de boodschap van Jezus. Bij Jezus wordt God in de mens zichtbaar. Hij geeft God vlees, handen en voeten. Hij overwint het zinloze en absurde, in één woord, de dood. De dood heeft niet het laatste woord. God is immers een bevrijdende God. God spijkert niemand vast op zijn verleden, opent altijd nieuwe toekomst hier en nu, en over de grens van leven en dood.

Het tot leven geroepen worden, vraagt om een antwoord, een verantwoorden. Leven is gave en opgave. Als medeschepper, beeld van God, is de mens geroepen om anderen leven te geven, te bevrijden, in woord en daad, om te helpen voltooien wat onaf is, om te vergeven wat fout loopt, om te helen wat gekwetst is. De mens is niet de eigenaar van het leven, maar is eraan gehouden dit leven te respecteren, de tijd, de aandacht en de zorg te schenken die het vraagt en vanuit zichzelf verdient. De mens is bovendien maar ten volle mens door het andere en de andere. De mens is vanuit de relatie met God best wel relationeel. Hij is met alles en allen verbonden in bestaan.

Vanuit dit christelijke mensbeeld streeft een katholieke school het volgende na:

  • Elke mens is oneindig waardevol en verdient de volledige erkenning van zijn persoon, talenten en noden. Daarom richt de school zich op de totale persoonlijkheidsvorming van elke jongere en volwassene. Ze biedt een evenwichtig vormingsaanbod aan met aandacht voor het cognitieve, het psychomotorische, het sociaal-emotionele, het muzisch-creatieve en het levensbeschouwelijke domein.
  • Het leven en de mens zijn zinvol en hebben een diepe betekenis. De katholieke school is eraan gehouden de zin van de werkelijkheid en het menselijk bestaan te laten oplichten en is in die zin een school van de hoop.
  • Elke mens is deel van een groter geheel en is geen individu dat losstaat van al de rest. Het leerproces hoort dus een interactief en coöperatief karakter te hebben. Er kan niet zinvol geleerd worden zonder samenwerking, empathie, openheid, vertrouwen. Jongeren en volwassenen worden uitgedaagd om zich te oefenen in sociale en relationele vaardigheden: zich leren inleven in de ander; conflictsituaties leren oplossen; oefenen in openheid en aanvaarding van de ander; opmerken en aanpakken van isolement en discriminatie.
  • Leven en leren zijn gekenmerkt door groei. Ondanks beperkingen en onmacht blijft het perspectief op nieuwe kansen open. Niets of niemand is onverbeterlijk of onveranderlijk. Wat nog niet is, kan worden. De school is voor jongeren en volwassenen een plek om zich te oefenen in het aanvaarden van grenzen, het zien van onverwachte mogelijkheden en het met geduld en mildheid omgaan met onmacht. Niet alles moet getolereerd, maar er hoeft niet te snel en te definitief geoordeeld te worden.
  • Er is aandacht voor de sterke en bemoediging van de zwakke. Het komt erop aan dat elke leerling op het spoor komt van zijn of haar roeping en dat niemand verweesd aan de kant blijft staan. Kwetsbaarheid is geen teken van zwakte, maar een uitnodiging tot heling. Er moet aandacht en zorg zijn voor de kwetsuren van jongeren en volwassenen. De school is niet eenzijdig gefocust op succes, maar biedt ruimte aan de kansen die besloten liggen in elke mislukking.

 

Een verhaaltje voor meer uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=GphesSlICAU

 

Mooie quotes over het Christelijk Mensbeeld:

  1. Veilig? Wie zei er iets over veilig? Natuurlijk is Hij niet veilig! Maar Hij is wel goed. C.S. Lewis
  2. Hij die je de dag geeft, zal je ook de dingen geven die je voor de dag nodig hebt - Gregory of Nyssa
  3. De natuur wil, dat men zoveel mogelijk van het leven geniet en sterft zonder er aan te denken. Het christendom heeft dit omgekeerd. - Charles Augustin Sainte-Beuve
  4. Het belangrijkste verschil tussen wetenschap en christendom is dit: in de wetenschap moeten we ondervinden om te geloven, in het christendom moeten we geloven om te ondervinden. - Mel Tari
  5. Zoals in het christendom de bewustwording van de ziel en haar uiterste mogelijkheden de mens tot een onmenselijk ascetisme gedreven heeft, zo heeft de bewustwording van de persoonlijkheid geleid tot een onmenselijk egoïsme. - Dirk Coster

 

Linkjes naar mooie songteksten over dit mensbeeld:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=mBcqria2wmg
  2. https://www.youtube.com/watch?v=Gt6l-6oVDjY
  3. https://www.youtube.com/watch?v=wKqDbVUFjzU 

 

Aritkels over het christelijk mensbeeld (eerste twee zijn Engels, anderen Nederlands):

http://www.independent.com.mt/articles/2006-02-15/opinions/the-christian-view-of-the-human-person-87366/

https://www.ministrymagazine.org/archive/1991/08/the-christian-view-of-human-life

https://www.baptisten.nl/images/seminarium/publicaties/artikelen/artikel_zijnwijonsbrein_arthursnijders.pdf

http://wapenveldonline.nl/artikel/684/bijna-goddelijk-gemaakt/

 

Interview met Amelia (Christelijk) over het Christelijk mensbeeld:

 

  • Wat is het mensbeeld volgens Christendom:                                                                                                                                                             Volgens het Christendom is de mens van nature slecht, en heeft hij een verlosser nodig. Deze verlosser is Jezus.
  • Wat is uw mensbeeld? En hoe is deze hetzelfde of anders dan die van Christenen?                                                                                    Ik heb zeker weten een christelijk mensbeeld. Ik geloof dat er veel mis kan zijn met mensen en dat gaat niet zomaar weg. Daarom moet je leven zoals Jezus dit gewild zou hebben, zodat er niks slechts kan gebeuren. En ik denk ook dat heel veel mensen dit al doen zonder dat ze dit door hebben, zonder überhaupt christelijk te zijn.
  • Waarom geloof je wel/niet in god? En wie heeft daar impact op gehad, of was dit geheel je eigen keuze?                                          Ik geloof in god, en ik denk dat dit vooral komt omdat mijn ouders hier ook in geloven. We gaan niet vaak naar de kerk maar je kan wel goed merken dat we christelijk zijn. Maar voor mij persoonlijk is god altijd het antwoord, hoe cliché het ook klinkt. Ik zou niet weten hoe ik dingen anders kan verklaren.
  • Ben jij zelf zoals jij denkt dat de mens moet zijn?                                                                                                                                                     Ik vind het fijn om te denken van wel, maar ik heb de slechte kanten van mezelf geaccepteerd net zoals de goede kanten en hierdoor ben ik heel ver gekomen in het worden van hoe ik denk dat de mens hoort te zijn.
  • Wat is voor jou het belangrijkste ding op aarde?                                                                                                                                                    Naast god, is het allerbelangrijkste voor mij is liefde. Het is iets waar je in het alledaagse leven mee te maken hebt, en iets wat heel veel impact kan hebben op hoe je jezelf ontwikkelt en waar je in gelooft.

 

Interview met Bridget (Soort van christelijk, maar niet echt) over het christelijk mensbeeld:

 

  • Wat is het mensbeeld volgens christendom:                                                                                                                                                         Mensen zijn van nature slecht, maar door in Jezus te geloven kan dit veranderen.
  • Wat is uw mensbeeld? En hoe is deze hetzelfde of anders dan die van christenen?                                                                                  Volgens mij zijn mensen van nature gewoon neutraal. Ze worden niet goed of slecht geboren, wél met goede en slechte eigenschappen. Maar het is aan die persoon zelf welke kant hij verder ontwikkelt; de goede of de slechte.
  • Waarom geloof je wel/niet in god? En wie heeft daar impact op gehad, of was dit geheel je eigen keuze?                                          Thuis is iedereen gedoopt, maar niemand gelooft streng. Ik geloof niet dat er een god bestaat die alles hier in de gaten houdt, maar ik geloof wel in het bestaan van Jezus en in het leven op de manier die hij graag had gewild.
  • Ben jij zelf zoals jij denkt dat de mens moet zijn?                                                                                                                                                 Eerlijk gezegd niet, ik denk dat ik nog veel meer kan doen om anderen mensen te helpen, maar qua persoonlijkheid en hoe ik ontwikkelt ben zou ik niks aan mezelf willen veranderen, en ben ik hoe ik verwacht de mens te zijn.
  • Wat is voor jou het belangrijkste ding op aarde?                                                                                                                                                Het allerbelangrijkste is toch echt wel liefde. Het is zoiets kleins maar toch echt iets groots. Het is iets wat zoveel impact heeft op je dagelijkse leven, en wat zoveel impact heeft op anderen als je het verspreid.

 

Korte samenvatting:

Volgens mij gaat het christendom niet perse over dat je je moet houden aan elk klein regeltje die de bijbel vermeldt, maar meer om het verspreiden en het ontvangen van liefde. Ook is het rekening houden met anderen erg belangrijk, en vooral het niet-egoïstisch zijn is een belangrijk. Christenen leven een zinvol leven voor god, en leven zoals god het gewild had, en denken daarom dus ook dat elke mens zo hoort te zijn, wat ik een mooi concept vindt.