Generatie Z

De generatie Z is een generatie die van 1992 tot heden loopt. Als je tussen die jaartallen bent geboren, hoor je bij de generatie Z. Over de jaartallen wordt nog erg gediscusseerd. Ook kent generatie Z een aantal synoniemen: de meest gebruikte en meest invloedrijke is “Digital Natives”, bedacht door Marc Prensky (2001) . Prensky stelt dat deze generatie is geboren in een tijdvak waarin de verregaande aanwezigheid van digitale technologie de norm is. Dit in tegenstelling tot alle voorgaande generaties, die - in meer of mindere mate - zijn opgegroeid in tijden waarin we gebruik moesten leren maken van digitale technologieën. Deze oudere generaties noemt Presky de “Digital Immigrants”. De immigranten tegen de inboorlingen dus. Generatie Z groeit op in een wereld van overvloed en met relatief weinig beperkingen. Generatie Z leeft in de overtuiging dat eventuele tegenslagen zullen worden opgevangen door ouders of de overheid. In die verwachting worden ze ook vaak bevestigd. Ondanks de crisis van de afgelopen jaren is, bijvoorbeeld, tussen 2007 en 2009 het gemiddelde inkomen van jongeren met 7% gestegen. Generatie Z blijft dan ook een onveranderd vertrouwen houden in de toekomst. Generaliseren is natuurlijk gevaarlijk, maar in dit kader wel even toegestaan om een beeld te schetsen. Generaliserend kunnen we daarom over generatie Z stellen dat dit een Generatie is die opgroeit in een ‘24/7’ informatiemaatschappij. Vaak wordt gesteld dat het een generatie is die wordt gekenmerkt door veel minder concentratie. Ze vervelen zich snel en ze veranderen door het leven. Dit leidt er ook toe dat ze heel snel informatie kunnen vinden en filteren. Al betekent dat soms ook dat informatie vaag wordt verwerkt. Generatie Z heeft ook veel om te besteden. Het meeste geld gaat naar kleding,schoenen, eten en drinken. De generatie Z lijkt een beetje op ‘de stille generatie’ van de jaren 1920 en ’30, die in onstabiele tijden voor zekerheid kozen. Maar, los van alle trendrapporten, voorspellingen en boeken, is dit ook gewoon een jongerengeneratie. “Het blijven jongeren in de puberteit, met alle kenmerken die daaraan verbonden zijn”, zegt Van den Berg van YoungWorks over het oudere deel van de Z-ers. Waarover de oudere generaties geheel voorspelbaar kunnen zeggen: die jeugd van tegenwoordig.Waar de millennials en de generaties voor hen zich nog een internetloos bestaan kunnen herinneren (en dit soms missen), kennen de ‘gen Z-ers’ als echte digital natives geen smartphone-loos tijdperk.

Ze zijn gewend aan een eindeloze informatiestroom en onophoudelijke dialoog, schrijft The Huffington Post. Hierdoor hebben ze een zeer korte aandachtsspanne (acht seconden), zijn ze gewend om te multitasken (op vijf schermen) en verkiezen ze ultrasnelle sociale media als Snapchat boven Facebook.

De vanzelfsprekende verbondenheid met technologie leidt ertoe dat de Z-ers gewend zijn benaderd te worden als klanten of gebruikers. Ze zijn daarom grillig als consument: bedrijven die niet onmiddellijk leveren aan hun behoeftes worden ingewisseld.

Ze zijn niet gewend aan autoriteit en zouden een niet-hiërarchische werkomgeving prefereren, waarin ze freelancen, voorspelt The Huffington Post. Ook zit het ondernemerschap in hun dna, doordat zij de succesverhalen van start-ups gewend zijn.

 

Citaten:

  1. Generation Z, they cleaned up their own mess. ~ Max Brooks
  2. ‘My parents should be proud of me because I’m addicted to Snapchat not to drugs!’
  3. ‘Ik kijk alleen netflix.’
  4. 'Whenever I'm bored, I can always find something to do on my phone.’
  5. “Twee minuten instant messaging levert hetzelfde resultaat op als 10 e-mails.”

 

Songteksten:

  1. J. Balvin, Willy William - Mi Gente (Official Video)\
  2. Iuliana Beregoi - Generatia Z (Official Video) by Mixton Music   
  3. The Partysquad - C'est la vie ft. Josylvio, Bizzey, Hansie & Broertje (prod. Esko)   

 

Verhalen:

  1. https://www.ad.nl/dit-zijn-wij/wij-zijn-generatie-z-br~a8d12176/
  2. https://decorrespondent.nl/5694/2016-is-het-1933-van-mijn-generatie-tijd-om-op-te-staan/218905830-21723e38

Interview met Annieta (45) over Generatie Z:

Weet u wat generatie Z is?

Annieta: ja

 

Heb je een mobiele telefoon?

Annieta: ja, een samsung

 

Doet u veel op social media? Zo ja, wat?

Annieta: ja, Facebook, Instagram en Whatsapp Messenger

 

Denkt u dat je bij generatie Z hoort? Waarom?

Annieta: ja want ik doe redelijk veel op social media en generatie Z doet veel met social media.

Korte samenvatting:

 

Generatie Z is dus de generatie vanaf ongeveer 1922 tot heden loopt. Het contact met de buitenwereld gaat veel via social media. Ook als je iets wilt weten, typ je het in Google in en dan krijg je je antwoord. Het gaat dus allemaal veel makkelijker in generatie Z.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb